SNN gebruikt cookies om instellingen te onthouden. Ook gebruiken wij Google Analytics en Hotjar.

Meer informatie

Mobiliteit: bereikbare regio's

Pagina laatst bijgewerkt op

Noord-Nederland, een regio vol potentie en veerkracht, laat haar stem horen in de aanloop naar de Europese
verkiezingen van 2024.

Noord-Nederland streeft naar een robuust Noord-Europees spoornetwerk door betere verbindingen,
zoals de Lelylijn en de verbinding Emmen-Rheine. Investeringen vanuit Europese fondsen zijn cruciaal om het (Noord-)
Europese netwerk te versterken.

Wat vragen wij?

  • Een betere integratie van Noord-Nederland in het Europese transportnetwerk (TEN-T). Zodra de huidige herziening is afgerond, is het van belang dat de EU investeert in de Nederlandse (grensoverschrijdende) verbindingen richting Noord-Europa. Bereikbaarheid is de sleutel om de kracht van Europa en de afzonderlijke regio’s te benutten en daarvoor zijn (Europese) investering benodigd.
  • Prioriteit voor de veerkracht van het Europese transportnetwerk. Een snelle treinverbinding tussen Parijs/Brussel en Bremen/Hamburg/Kopenhagen via Amsterdam met de Lelylijn maakt het Nederlandse spoorwegnetwerk minder kwetsbaar en maakt het Europese netwerk robuuster. Het realiseren van deze Noord-Europese lijn, is in lijn met de doelstelling om de korte afstand vluchten uit te faseren. Ook de verbinding Emmen-Rheine, als grensoverschrijdend verlengstuk van de Nedersaksenlijn, zal het Europese netwerk versterken. Het is belangrijk dat vanuit Europese fondsen zoals Connecting Europe Facility geïnvesteerd wordt in een betere Noord-Europese verbinding.
  • Europese regelgeving die de toepassing van innovatie op het gebied van transport, energie én digitalisering stimuleert, inclusief het transport van groene waterstof door Europa. Zo kunnen we in onze regio en op grensoverschrijdende verbindingen dieseltreinen direct vervangen door waterstoftreinen zonder onnodig te investeren in bovenleidingen.

Wat gebeurt er in Noord-Nederland? 

We hebben ambities voor de bereikbaarheid van onze regio. De Lelylijn, Nedersaksenlijn en de verbetering van het bestaand spoor zijn cruciaal om het Noorden beter met de rest van het land te verbinden. Net als de spoorverbinding van Nederland met Noord-Duitsland en Scandinavië. Noord-Nederland is de toegangspoort tussen West- en NoordEuropa.

Het Europees Parlement zet hierop in met de toevoeging van de Lelylijn en Emmen/Rheine op het TEN-T netwerk. De Wunderline (spoorlijn Groningen-Bremen) is door de EU gekwalificeerd als “Flagship Project” en heeft tot op heden twee keer substantiële cofinanciering ontvangen vanuit CEF Transport. De bestaande goederenverbinding EmmenRheine wordt opgewaardeerd tot duurzame reizigersverbinding.

Na een succesvolle test in 2021 tussen Leeuwarden en Groningen, gaan de eerste groene waterstoftreinen van Nederland naar verwachting in 2027 in de provincie Groningen rijden. Onze regio heeft intelligente transportsystemen geïntroduceerd en testte als eerste in Europa met een zelfrijdende passagierstrein. Ook werken we aan het testcentrum voor een nieuwe, duurzame vorm van transport: de Hyperloop. We ontwikkelen slimme stedelijke mobiliteitsoplossingen en emissievrije stedelijke logistieke projecten en uiterlijk in 2026 rijdt zo’n 90% van alle bussen in de Provincies Groningen en Drenthe uitstootvrij.

Tot slot is Noord-Nederland is actief op het gebied van 5G via onder meer 5Groningen/5G Fieldlab en 5G Fieldlab Drenthe. Hier testen we innovaties en passen deze toe in de transport- en mobiliteitssector en in de landbouw, met name door de marktintroductie van 5G-oplossingen te versnellen.

Wat draagt dit bij aan Europese doelstellingen? 

De Europese Unie zet met de Green Deal en Strategie voor Slimme en Duurzame Mobiliteit in op verduurzaming, toepassing van innovatie en het bereiken van de ‘modal shift’. Als proeftuin voor innovatie is onze regio uitermate geschikt om de Europese ambities in de praktijk toe te passen. Onze regio heeft de ambitie om deze rol van koploper te verstevigen om zo de twin transition ook op het gebied van mobiliteit te versnellen. Met de verbetering van de bereikbaarheid per spoor helpt onze regio om de rol voor schone vormen van transport uit te breiden. Dit leidt tot minder vliegverkeer en automobiliteit. Betere spoorverbindingen tussen Noord-Nederland, Scandinavië, Duitsland en Oost-Europa verbeteren de connectiviteit tussen innovatieve regio’s. Een betere verbinding zorgt voor een gunstig grensoverschrijdend vestigingsklimaat, economische structuurversterking en bevordering van grensoverschrijdende arbeidsmobiliteit. Het uiteindelijke doel is het vergroten van de brede welvaart van alle betrokken Noord-Europese lidstaten.

Wat levert het op?

  • Vergroting van het sociaaleconomische potentieel van de grensregio. Een internationale verbinding levert aan beide kanten van de grens meer kansen op voor werk, economie en scholing
  • Dé internationale duurzame verbinding van ons land
  • Internationale verbondenheid. Je leert elkaar pas goed kennen als je elkaar kunt ontmoeten. De Lelylijn en Nedersaksenlijn brengen mensen, bedrijven en ideeën bij elkaar.

Benieuwd naar onze inzet op andere thema's? U vindt onze volledige Europese verkiezingsinzet hier.